SEJARAH MENJADI BLOGGER..

Thursday 4 April 2013

assalamualaikum dan salam sejahtera..

mencari mood untuk melaksanakan tugas. rindu nak menaip kat blog. rindu nak berkongsi cerita. padahal hari-hari pun update kan. sampai naik muntah kawan-kawan tengok dekat dashboard. asik la entry saya. jangan mara ye.. ^_*

harini nak cerita kisah masa mula-mula saya nak menceburkan diri dalam dunia blogging. saya start berblog rasanya tahun 2009 kut. lama juga la kan. tapi tu kat blog lama. dah terhapus pun blog tu. serabut rasa. dan entry dalam pun lebih pada luahan hati semata-mata. geram pun ada.mara pun ada.. tapi saya private blog tu.

mesti stress je kan dengar.. jangan minta link tau..hahaha.. sy pun dah x ingat dah. memang nak hapuskan dari ingatan ni pun. sebenarnya saya ni dari zaman sekolah lagi teringin nak ada diari online. tapi masa tu macam tak fikir sangat nanti orang baca kisah ko macam mana.. haa, tak terfikir pun..mungkin time tu fikir macam mana nak pemes macam retis??.. ahaaaks!.. :p   *mimpi je lah*

pastu dah habis form6 la bermula segalanya.. cewaaah, ayat.. haha.. cikgu saya ada buat blog. time tu saya bayang kan macam ni.. 'hebatlah cikgu ni..ada web sendiri..bestnya..'!
bayangkan la tu yang saya boleh terfikir. padahal tu blog..tapi saya tak reti lagi bab-bab blog ni.. masa tu cikgu saya letak gambar kelas kami.. best sangat. dengan lagunya.. menitik airmata ni bila masuk blog cikgu tu.. sebab rindu sangat-sangat dengan kenangan masa sekolah. masa tu dah terfikir nak juga buat macam tu..tapi tak reti. 

pastu setahun kemudian kut, kawan saya cik min maya ni bagi link blog dia. ingat lagi, time dia hantar msg tu, saya tengah drive. dah sampai umah baru baca msg dia. pastu malam tu buka blog dia.. serius, terus rasa hati ni nak macam tu juga. pastu blog saya yang pertama tu, cik min maya tu la yang tolong buatkan. maklum la, time tu excited, tapi bengap sikit nak buatnya..hehhee

dah siap create, start la saya berblogging.. malangnya saya tak pandai nak berkawan dengan blogger lain lagi masa tu.. pastu lastnya blog tu berkubur jadi diari saya tuk luah lepas geram..hik hik hik.. kejam bunyi nya kan..
terus saya private.. setahun lebih kemudian la baru saya create blog ni sendiri.

masa saya create blog ni, saya tanamkan dalam diri.. saya nak buat yang terbaik.. xnak luah perasaan geram-geram semua tu.. macam mana pun, kita sebagai manusia tak lari dari merasa geram, marah semua tu kan..tapi apa yang saya tanamkan dalam diri, kalau nak cerita sesuatu tu, fikir la patpuloh kali pun xpe.. asalkan ko jangan tulis merapu.. *tapi ada je entry merapu dalam ni* hik hik.. :p

dan pencetus saya nak sangat buat blog baru ni masa tu bulan puasa tahun 2011. tak silap puasa ke 8. lepas berbuka puasa tu en.tunang call my mum. sebelum dia call, siang tu sy dah tersentap habis dah.. menangis kot kat opis ni..hehehe.. ada kisah disebaliknya.. tapi xpelah..simpan je la ketat2 dalam diari hati ni kan..heheh :p
kisahnya nti korang baca la kat link tu yerk..hik hik..

haa, dari situ la saya fikir, kalau saya pun nak melangkah dalam 1 hubungan yang lebih baik, kenapa x je saya buat blog baru dan cerita kisah saya dalam tu. sekurang2nya saya nak kan sesuatu kehidupan yang lebih baik kan.. dan saya nak kongsi kan dengan kawan-kawan. then saya nak berkongsi apa-apa yang boleh dikongsikan selama hubungan saya & dia berjalan. lagipun saya & dia time tu dah kenal lama, blh kut berkongsi dengan kawan-kawan kan.. mana tahu, ada yang mendapat kekuatan ke..hehehe

start dari situ la saya tanamkan dalam diri, moga 1 hari nanti saya dapat jadi seorang blogger yang terbaik.. kalau tak terhebat pun, janji yang terbaik pun dah cukup kan.. sebab tak semua orang boleh macam tu.. semua orang pun boleh jadi blogger, tapi menjadi seorang blogger yang terbaik, yang terhebat adalah perkara yang berbeza.. nak kata saya ni ada sumber inspirasi dari mana-mana, tak juga.. cuma inspirasi nak berblog tu datang dari 2 orang yang saya nyatakan kat atas tu.. cikgu saya dan kawan saya..

sebab saya memang x reti sangat nak buka-buka blog orang..sebab tak terfikir pun. dan saya start aktif pun tahun lepas. so, setahun juga la blog saya slow macam ciput cedut..hahaha.. entry memang ditulis.. tapi xdak sapa pun la aiiihh nak baca.. then bila saya dah kenal dunia blogging ni, then tengok tang follower ramai tu la saya jadi bersemangat nak berblog lagi.. dan sekarang ni ramai sahabat-sahabat alam maya yang setia dengan blog saya.. terima kasih buat awak-awak semua.. :) 

sayang korang tau.. sesungguhnya korang semua juga la penguat semangat saya untuk berblog.. :)

dan itulah kisah sejarah saya untuk menjadi seorang blogger.. *blogger ke? *
hehehehe.. insyaAllah seorang blogger sampai bila-bila yang saya mampu untuk teruskan.. :)



*nanti saya kongsi cerita lain eh.. kalau korang ada apa-apa yang nak saya ceritakan, bagitahu la eh..kut la nak tahu macam mana nak berkasih sayang ke..hahaha..contoh je la..korang bagitahu la..kut ada kisah yang bersangkut paut dengan saya, blh la saya cerita.. saya kan suka bercerita..*  :)

**maaflah ye..entry panjang lebar..mekasih sapa yang sudi baca & komen** :)

26 comments

  1. Samalah AJ pun..
    Awal2 berblog syok sendiri je..
    Hehhehehe..

    ReplyDelete
  2. wah..pengalaman yang menarrik...

    ReplyDelete
  3. ayuejean AJ :
    -hehehe..syok sendiri tu blh..tp x leh terover..bhya..a ;)

    diyana hani :
    -hehehe..menarik ke? ;)
    sekadar berkongsi je..

    ReplyDelete
  4. BK ingat nk share je tntg ilmiah tapi dh bercampuq je heheh

    http://www.mimbarhatiku.blogspot.com/2013/04/andai-aku-bisa-menggantikan-kesakitan.html

    ReplyDelete
  5. hahaha.. syok sendiri tu takleh lame2, bosan gak nnti..hehe

    ReplyDelete
  6. nory pon sama ,,masa baru berblog, tak reti sgt berkawan sesama blog...tulis entry stok untuk baca2 sendiri je..hehehe

    tapi lama2 baru pandaii sikit2..heheh

    ReplyDelete
  7. hihi mimie tulis sal sejarah, rs mcm nak berkongsi jgk je sbb apa kt ber-blog.. setiap org mst ade cerita tersendiri yang unik kan :)

    *apa pun slmt meneruskan blogging ^^

    ReplyDelete
  8. hehe..kite pula blogging kejap on,off..keep blogging! :)

    ReplyDelete
  9. terbaik la kak mimie..happy blogging ya kak..teruskan menulis,,alyn suka baca..hehe

    ReplyDelete
  10. samalahhh.. sebelum nii lissa pun banyak buat blog.. tapi semua delete.. ehehehe keep on blogging kak~! ^^

    ReplyDelete
  11. sara berblog hanya sekadar utk berkongsi cerita. tak terpikir pn nk jadi blogger ke atau penulis alam maya.. sb citer kebanyakkan merapu. tulis blog sekadar suka suka sajo. x terpikir langsung ada follower. bhuahahahaha... skng ni pn sekadar berceloteh seorang diri.. :D

    p dot s: tatau ada reader ke x.. haha.

    ReplyDelete
  12. menarik la mimie

    teruskan menulis ye

    ReplyDelete
  13. mat terkesan kata-kata ini :

    sayang korang tau.. sesungguhnya korang semua juga la penguat semangat saya untuk berblog.. :)

    bloggers persis satu keluarga besar
    bertemu pada titik berbeza-beza
    tetapi masing-masing membawa cerita
    berkongsi rasa dan inspirasi

    saling mengukuh antara satu dengan lain
    amat perlu

    teruskan sahabat...

    semoga banyak yang dapat ditabur
    dalam mangkuk hidup ini

    ReplyDelete
  14. budak kampung :
    -hehe.. biasa la tu..kita menulis apa yang terlintas kan.. :)

    paly :
    -yup..betul.. hehe

    meyra john :
    -tq for invite ya..insyaAllah.. :)

    nory zoulkefle :
    -hehe..sama la kita ni kan.. ;)

    mar haini :
    -mekasih mar.. meh la kongsi cite sejarah mar pula.. ;)

    yan shamba :
    -janji ada.. ;)

    alyn roslan :
    -mekasih alyn.. :) alyn rajin singgah blog akk kan..follower setia ni.. ;)

    lissa lalissa :
    -hehhee..insyaAllah lissa..blog yang ada tu jgn di delete dah tau..hehehe

    sarahhernyzar :
    -haha..kita pun xterfkir.. dah smpai tahap ni pun rasa tak percaya.. eh, reader msti ada.. ;)

    qasehnyarania :
    -insyaAllah ciksu.. :)

    mimbar kata :
    -mekasih..kata2 ikhlas dari hati sy mimbar kata.. :)
    insyaAllah.. saya sangat berharap mcm tu.. :)

    ReplyDelete
  15. kisah yang menarik!!walaupon kite datang daripada latar belakang yang berbeza...cume satu perkara yang kite mampu lakukan...iaitu buat perkara terbaek dalam hidup walaupon kite x sehebat mane pon...dan nawaitu gak penting!!!n'way..buleh buat team neh...hakhakhak!!!

    ReplyDelete
  16. pheonix :
    -yup..betul tu.. amboi..semangat nya dia berucap..hhehee


    *eeehh,,bila saya buat team? ahaaaaks!..

    ReplyDelete
  17. team g.i joe...amacam?best x??hakhakhak!!!!

    ReplyDelete
  18. pheonix :
    -team g.i joe? team apakah itu? hehehe

    ReplyDelete
  19. samo arrr dongan den...2 thn lopaih ado blog, tp atas sobab² peribadi blog itew tpakso dihapuskan...mihmihmih..pehtu buhsan dongan fesbuk, tutop fesbuk bukak blog baru...taim bos tarak, bleh laaa post entry...bos ado kalu, memey x sompek laaa nak buek apo pon...kojo btimbon!

    ReplyDelete
  20. salam mimie...

    entri ini telah di review

    http://www.mialiana.com/2013/06/review-4-sejarah-menjadi-blogger.html

    ReplyDelete
  21. Tahniah mimie coz entry ni telah direview oleh Mia...sekarang ni dah tak perlu tutup blog lagikan dah famous..he..he

    ReplyDelete
  22. cik puan fadli :
    -hehehe..amboi kak, smpai close fb terus..tu la..kdng rasa syngkan dgn blog lama tu..sy sebab entry ngamok je lebih..hehe

    mia liana :
    -mekasih kak mia..tetiba rasa segan.. ;)

    raudzah z :
    -mekasih..hehe..xde la..yang ni insyaAllah kekal abadi.. :)

    ReplyDelete
  23. Seronok pulak baca sejarah berblog awak ni.. Samalah, Mieza dulu masa awal2 berblog pun macam takde arah tuju.. Taip entri syok sendiri.. Sorang pun tak kenal lagi masa tu.. Lepas dah setahun lebih ni baru faham konsep berblog yang sebenar.. Kekeke.. :)

    ReplyDelete
  24. rosmiza ali :
    -hehe..sama la kita ye..menapak sikit2.. belajar mana2 yang boleh..kisah ni saja je tulis sebagai kenangan.. =)

    ReplyDelete
  25. Dulu anis pun tulis blog entry merapu je banyak.. Hehehe..

    ReplyDelete
  26. anis athia :
    -kadang yang merapu tu la yang best kan..hehe

    ReplyDelete