Duit Belanja & Kenangan . .

Friday 18 January 2013

assalamualaikum..

salam pagi jumaat semua.. :)

pagi ni tetiba terdetik nak kongsi satu cerita.. pengalaman saya sendiri masa zaman sekolah rendah dulu sampai form6.. tengok tajuk kat atas tu pun mesti korang dah tahu kan apa ceritanya? kisah duit belanja sekolah.

teringat pula kisah saya masa sekolah rendah dulu.. dulu masa darjah 1 saya sekolah di kampong melayu, kluang johor.. masa tu sekolah petang.. kalau sekolah petang, nak pergi sekolah tu mak tentu dah siap-siap masak kan.. kadang tu makan kat umah siap-kalau.. kalau tak pun nanti mak siapkan bekal..bekal nasi..

dulu masa darjah 1, saya bawak duit belanja hanya RM 0.20 je.. bayangkan zaman tu.. tahun 1995 tak silap saya.. yela, zaman dulu barang makan mana mahal macam sekarang ni kan? .. so, bila dah bawak bekal, duit yang saya bawak tu RM 0.20, balik saya simpan dalam tabung.

kadang kalau teringin nak beli coklat harga RM 0.10 pun fikir banyak kali.. sebab kalau dah guna seposen, nanti tinggal seposen lagi kan..so, bila fikir-fikir banyak kali, pendam hasrat nak beli coklat tu.. kalau hari jumaat lagi la, kan masuk kelas lewat, dah memang makan siap-siap..pastu pergi sekolah mak selalu buatkan air milo sejuk.. minum tu pun dah kenyang kan..

masuk darjah 2, duit belanja naik sikit.. tak silap mak bagi RM 0.50.. rasa macam, eh banyaknya mak bagi duit nya.. serius, time tu macam tak caya mak naikkan duit belanja.. lagipun time tu dah pandai membeli kan.. sebab kalau tak dapat nak beli pape, nanti balik cite kat mak tingin nak itu, nak ini.. tapi kadang mak tak bagi beli..
tapi tak la berontak macam budak zaman sekarang ni..

masuk darjah 3 pun sama..duit belanja masih lagi RM 0.50.. time tu ingat lagi..adik lelaki bawah saya masuk darjah 1..kami sekolah yang sama.. time rehat sama rasanya..jadi kami berdua kadang rehat bersama..kadang  dua orang je.. teringat pula time tu.. kalau dia kuar lambat, saya mesti pergi kelas dia, tunggu dia.. sebab bawak 1 bekal je..kami kongsi sama-sama.. biarpun lauk ikan goreng, nasi + kicap.. yang penting kenyang..

kadang tu hari jumaat, saya ngan kawan-kawan rapat yang sekelas, lelaki perempuan rehat sama-sama..ada portnya.. Ya Allah, rindunya saat tu.. tempat tu kat belakang tangki air ke apa ntah.. tu la tempat rehat kami.. seronoknya kenangan tu..

masuk bulan 6 masa darjah 3 tu, saya pindah ipoh..sebab abah dah pencen askar..time tu bermula la segala perubahan. mula-mula macam pelik juga. kawan-kawan suka minum air gas..beli yang dalam botol.. masa sy sekolah kat johor, beza sangat..tak bagi sangat beli air tu.. perubahan besar juga la lepas pindah ipoh ni..

dapat kawan pun jenis kalau makan time rehat beli kat kantin..jenis tak bawak bekal..ada yang tak suka bawak bekal..tak tahu la napa..sampai 1 tahap, saya pun segan nak bawak bekal.. pertama sebab rehat 15minit je..nak makan pun tak sempat kan.. pastu tempat pun macam kurang je.. terus rasa rindu dengan sekolah kat johor..

dari darjah 2 sampai darjah 6 saya bawa duit belanja RM 0.50 je.. ada lebih pun kalau ada kelas tambahan.. tak pun, kalau kelas tambahan hari khamis, duit belanja dari hari isnin ke hari rabu tu jangan beli.. jadi adalah banyak kan sampai hari khamis..
tapi masa darjah 6 tu, saya dapat kawan baru..nama dia ayu.. dia rajin bawak bekal.. start dari situ la saya hari-hari bawak bekal..kadang kami tukar-tukar makanan.. seronok dapat kawan dengan ayu..mungkin cara dia yang sederhana tu..

bila masuk je tingkatan 1, mak tambah lagi sikit duit belanja..jadi la RM 1.00.. kalau ikutkan seringgit masa tahun 2001 tu, nilainya kecik je kan..bila tanya kawan-kawan dorang duit belanja paling sikit RM 1.50 hingga ke RM 2.50.. seronok dorangkan.. nak beli apa pun tak kisah.. saya nak beli nasi lemak pun kadang fikir banyak kali.. nasi je dah seringgit.. apa yang tinggal kan? jadi tak membeli la saya..

dari tingkatan 1 sampai tingkatan 5 duit belanja saya hanya RM 1.00.. kawan-kawan saya kalau masuk form tu duit belanja dorang paling sikit RM 3.00. ada juga yang tanya, kalau seringgit mana nak cukup mimie.. apa pun yang kita boleh beli..
ye, saya tahu, mak saya tak mewahkan saya dengan duit belanja banyak-banyak..syukur saya dapat habiskan persekolahan saya dengan duit belanja yang sikit tu..

masuk tingkatan 6, baru mak lebihkan sikit. memula tu mak bagi RM 1.00 juga..tapi saya tak cukup..bukan sebab nak makan mewah-mewah..tak pun..tapi paham-paham la kan..masuk tingkatan 6 kos tinggi juga..nak beli kertas itu, ini.. belum duit lain lagi.. jadi tingkatan 6 mak bagi duit belanja tuk seminggu terus RM 10.00. pandai-pandai la guna..

tapi time tu dah ada henset kan..jadi kena pandai guna.. sebab nak topup lagi..bukan dah keje nak ada duit lain..jadi duit belanja tu la kita kena pandai guna.. rata-rata kawan masa tingkatan 6 dulu, bila tanya duit belanja dorang serendah RM 2.50 hingga ke RM 5.. 
seronok mereka.. tapi saya tak kisah.. semua tu rezeki masing-masingkan..

dulu tingkatan 6, saya pergi sekolah naik moto dengan adik lelaki yang masuk tentera tu.. duit minyak moto mak bagi asing..cuma kalau kita yang suka guna lebih, kalau duit tu tak cukup, pandai-pandai la guna duit sendirikan..tapi selalunya cukup tuk seminggu..

tu la kenangan saya masa sekolah tentang duit belanja.. kalau budak sekarang saya tengok mewah.. budak darjah 1 paling sikit duit belanja dorang RM 2.00.. untung nya berbanding saya dulu hanya RM 0.20..

macam mak saya jaga anak orang..tanya kat dia sehari belanja berapa, tak silap dia kata RM 5 tuk 2 sesi sekolah.. kadang tu dia cakap dah habis, tak cukup..mewah makan kan.. saya ni dulu tak pun merasa macam tu..

budak sekarang lagi bijak.. kalau RM 0.50 tu rasanya tak pandang kut kan.. kut esok saya dah kawin pun, ada anak nk sekolah, duit belanja pun paling rendah tentu RM 1.00 kut.. tu paling rendah..kalau dimintanya lebih?? ha, kena pandai la control jawabnya..

eh, tetiba sampai fikir ada anak pula kan..hehe..yela, kita kena lah fikir jauh ke hadapan kan.. nilai duit dulu dan sekarang jauh beza..


maaflah terpanjang pula kisahnya.. saya cuma tergerak hati je nak kongsi kisah saya tentang duit belanja sekolah dulu..insyaAllah, nanti saya kongsi kan cerita yang lain ye.. :)

tima kasih sebab sudi luangkan masa membaca entry yang panjang ni.. cerita yang saya kongsikan ni, kisah yang benar-benar berlaku..bukan ditokok tambah ye.. :)

11 comments

  1. betul tu... dulu duit 50 sen siap boleh beli air dgn makan lagi :)

    ReplyDelete
  2. serius ... duit blnje sek yg kt dpt sama. tp terasa ckup byk nilainya. tp bdk skrg, sek ren pon xpndng rm0.50 tue.

    ReplyDelete
  3. 50 sen boleh beli macam2 dulu...sekarang toksah harap la kan? Duit belanja budak sekarang ni pun dah meningkat... x macam kita dulu... semua pakai hinggit2 jer...

    ReplyDelete
  4. zaza nizam :
    -betul tu kak..knyang lagi kan..hehe

    yana aina :
    -oo..yana pun sama eh..tp nilai dulu besar kan berbnding sekarang..

    farah waheda :
    -yup tu..sekarang ni kalau bg seringgit pun berontak kata tak cukup kan..

    ReplyDelete
  5. betul.. zaman dulu, duit belanja sikit aje.. sy paling banyak dapat rm2... tapi sy tak kisah pun... sebab time rehat memang sy tak makan dan simpan duit tu kalau ada kelas tambahan... ^_^

    kik 3 iklan cik mimie...

    ReplyDelete
  6. miz ruha :
    -beza kan duit belnja dulu ngn sekarang.. :) siap blh smpan lagi.. :)

    tQ ruha..nti sy click2 balik ye.. :)

    ReplyDelete
  7. the situation is similar here in my country, Brunei ^^ even sy masuk uni belanja sy makin meningkat. x brp pandai do budgeting :/

    ReplyDelete
  8. betul tu..saya dulu gi skolah mak bekalkan 30 sen jer,sekarang bg RM1 pun x cukup..huhuhu

    ReplyDelete
  9. memang pun duit belanja skolah dulu xde pun nk bwk byk2 mcm bdk2 skrg...

    ReplyDelete
  10. nurfaezah abdullah :
    -masuk uni, mmng susah sikit nak membajet.. :)

    mekjangok :
    -betul2..malas seringgit tu pun kjap je hbis..

    ratu hatiku :
    -betul kak..zaman sekarang ni dah tak pakai sen2 dah..

    ReplyDelete
  11. hahahah!!!samelah kiter....ingat lagik zaman 20sen neh....nasik lemak harga0.15 sen jer....orang lain makan mewah-mewah...aku blanje cume 20sen jer...sob...sob...sob..(naseb baik darjah 6 aku dah pandai masak...kalau x mau x cukup dwet blanje...huhuhuhh!!!!

    ReplyDelete